Szuper Motorok

A Motorok fontos leírása.

                                        mv agusta f41000s


                                                    


"A fekete mambának elég csupán a nevét említeni, hogy még a legbátrabbak szívét is félelem töltse el. Ez nem is csoda, mert e rettegett afrikai kígyó nem elég, hogy a leggyorsabbak közé tartozik, de ha támadásba lendül, akár fejmagasságba is fel tud ágaskodni. Ráadásul mérge oly hatásos, hogy áldozatai közül még gyors és szakszerű orvosi ellátás esetén is csak minden második marad életben. Félelmetes híre ellenére a mamba egy félénk és ritkán emberi szem elé kerülő teremtmény, ezért azoknak, akik mégis találkozni szeretnének vele, alaposan meg kell küzdeniük álmuk megvalósulásáért.
Massimo Tamburini a motorkerékpár-formatervezés nagy olasz mágusa, a kreatív ember abba a helyzetbe került, hogy felkérték az MV 750 ezer köbcentis változatának, az MV F4 1000-nek megrajzolására. Csakhogy a maestro művészi mozgásterét alaposan megcsonkította Claudio Castiglioni, az MV elnöke: szerették volna, ha a modell vonalvezetése változatlan marad, és csak sans géne belekerül az ezres blokk, a Showa villát pedig a Marzocchié váltja.

"Az MV F4 750 meggyőződésünk szerint egy műalkotás, s mint ilyen, időtlen. Ma ugyanúgy vonzó, mint tíz évvel ezelőtti bemutatásakor, akárcsak Tamburini másik motorja, a Ducati 916. Ezért szerettük volna, hogy az F4 1000 esszenciálisan hasonló maradjon."

Nos, rendben. Most viszont, hogy az F4 1000 gyártása folyik, úgymond pályára állt a projekt, eljött az ideje, hogy az öreg Tamburini hozzácsapja a standard változathoz (egyáltalán szabad használni a standard kifejezést, ha az MV-ről van szó?) Őkígyóságát.

Így debütálhatott az idei Intermot MV-standján az F4 1000 Mamba, az a special edition, amelyből mindössze 300 darab készül. A motort kézzel építik speciális karbon, magnézium és karbokeramikus rostokból készült elemek felhasználásával. A kiindulási modellnél 20 kg-mal kevesebbet nyom, végsebessége meghaladja a 300 km/órát. Az ára 36 ezer euró alaphangon, extrák függvényében az összeg tolódhat fölfelé.

Nem egy monstrum az "előd" F4 1000 sem a maga 192 kg-jával, de azért mindenképpen többet nyom, legalábbis papíron a GSX-R 168-ánál, a ZX-10R 170-énél, az R1 172-énél vagy a CBR1000RR 179-énél. Igaz, egy hír szerint a mérlegelésre az MV-nél már beleteszik a savat a jármű akksijába, a hidraulika folyadékát meg a fékberendezésbe, míg a japánoknál ez csak a méricske után következik.

Akárhogy is legyen, a Mamba tömege 20 kilóval kevesebb, mint a normál F4 1000-é, azaz 172 kg minden folyadékkal együtt, természetesen az üzemanyagot kivéve. Persze Tamburini nem áll meg ezen a ponton: bejelentése szerint a következő lépésben újabb 10 kg-os csökkenés lesz egy új, titánium kipufogó-berendezés beszerelésével (-4,68 kg) - ezt egyébként szintén kézimunkával építik (komoly fétis!) a távoli Japánban. Hogy miért pont ott? Nos, az MV "ázsiai területi képviselője", bizonyos Maekawa-san (aki mellesleg a Yamaha versenyágazatának egykori főnöke) hozta a kapcsolatot egy derék nipponi kézművessel.

A karbonrost alapanyagú kerekekkel (-2,5 kg) és a C-kerámia féktárcsákkal (-1,8 kg) együtt jóformán ki is van a mínusz 10 kilogramm. A karbokeramikus tárcsák dolga talán némiképp magyarázatra szorul. Az eljárás egy orosz hadiipari technológiából eredeztethető, jelenleg pedig a szlovén Mitzlav Gornik foglalkozik gyártással, beszállításaal. Gornik volt az, aki bő tíz éve bevezette a karbonrostot, mint olyat - az anyagot elsőként Tamburini használta fel a Ducati 888 Desmoquattrón.

A szenes-kerámiás megoldás komoly perspektívát nyit meg, de az eljárásnak azért negatív oldalai is vannak. Az anyag ultrakönnyű ugyan, ám nagyon kemény: csak gyémántfejű gépekkel lehet megmunkálni. "Az igazi nehézség az, hogy kellőképpen sima felületet kapjunk a tárcsán, olyannyira, hogy ne terjedjenek róla tovább vibrációk a fék felé. Ehhez tudni kell, hogy egy 0,02 milliméteres egyenetlenség már vibrációt okoz" mondja maga a tervező.

A villa a Marzocchi, a fék (320/220) a Brembo műhelyéből való, az abroncs a Pirelli Diablo Corsa (e: 120/70 ZR 17, h: 180/55 ZR 17) típusa. A hátsó lengéscsillapót a Sachs németországi fejlesztőbázisa szállította, ugyanazok, akik az F1-ben a Ferrari fellfüggesztésével munkálkodnak. Önálló olvasmányaink alapján a motor kiegyensúlyozottsága egyedülálló, még az agresszív kigyorsításoknál sem akar az első kerék ágaskodni.




Weblap látogatottság számláló:

Mai: 1
Tegnapi: 1
Heti: 2
Havi: 2
Össz.: 6 362

Látogatottság növelés
Oldal: mv agusta f41000s
Szuper Motorok - © 2008 - 2024 - motorokportal.hupont.hu

A HuPont.hu-nál a honlap készítés egyszerű. Azzal, hogy regisztrál elkezdődik a készítés!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »