Szuper Motorok

A Motorok fontos leírása.

                                           aprilia RSV 1000 r tuono


                                    


Az Apriliának négy évig tartott, amit a Triumph azonnal meglépett, amikor egyszerre bemutatta a Daytona/Speed Triple párost. Csak a 2001-es Bolognai Motor Show-n leplezték le az RSV Mille R csupasz változatát, a mindössze kétszáz példányban gyártott Tuono R Limitedet.
hirdetés

Minden korábbi kereskedői tradíciótól eltérve az idomoktól megfosztott változatot árazták drágábbra. Cserébe bárhová nyúltak az érdeklődők, mindenhol minőségi alkatrészekbe akadt a kezük: a széles streetfighter stílusú kormánnyal, Öhlins futóművel, kovácsolt alumínium OZ kerekekkel, Brembo fékekkel, titánötvözet kipufogóval és szénszálas műanyagokkal szerelt, levetkőztetett superbike-ból egyetlen nap alatt elkelt a tervezett kétszáz darab.

Motorok Aprilia RSV 1000 R Tuono
Állítható futómű, igényes, mart elemek, átlátható műszerfal és
széles streetfighter kormány – szűk rétegnek készült a míves motor

Ezek után gyorsan elindult a nagyszériás gyártás, a limitálthoz képest olcsóbb modellek alapjául a ráncfelvarráson átesett Mille szolgáltatta az alapot, olasz tradíció szerint a sportos naked bike alá komplett szupersport futómű került. A Ducati ekkoriban zsírosra kereste magát a Monsterrel, ebből a tortából akart egy szeletet kiszakítani magának az Aprilia, de míg a kortárs S4R motorja a középső tartományban volt erős, és a pilóta a csuklóját terhelte, addig a Tuono a magasra szerelt lábtartókat leszámítva inkább túraendurós üléshelyzettel rendelkezett, és a blokk a fordulatszám-tartomány felső harmadában élt igazán.

Motorok Aprilia RSV 1000 R Tuono
Hiába naked bike, pont a lényeg nem látszik: a Rotaxtól származó kéthengeres a váz,
a hűtő, tartályok és deknik takarják

2006-ban a Tuono már a második generációs RSV Mille vázára épült. Az emissziós szabályok és a zajszintmérés miatt kénytelen volt a gyár a kipufogódobokat átszabni. A módosítások ellenére sem veszített erejéből, sőt 133 lóerőt produkált, ami a korábbiaknál héttel több. Még ugyanebben az évben bemutatták a Factory kivitelt, ami lényegében töménytelen versenytechnológiát jelent. Módosították a kipufogószelepek méretét (31-ről 33 milliméterre) és optimalizálták a gyújtástérképet, aminek köszönhetően Rotaxtól származó kéthengeres teljesítménye 133-ról 139 lóerőre nőtt. A 190 mm-es hátsó gumi helyett visszatértek a 2001-es limitált szérián is látott 180-as papucsokhoz. Ezeken túl olyan finomságokkal is ellátták, mint a csomagtartó horog, excenterrel állítható pedálok és karbon terelőidom a hátsó lánckeréknél – ez utóbbi superbike örökség, megakadályozza, hogy eséskor a lánc karmai közé kerüljünk. Az idomos Millétől örökölt váltóáttételeket továbbra is meghagyták, így a motor elméleti végsebessége a háromszázat is közelítette. Ám a valóságban aerodinamikai okok miatt nem volt rá képes. Mivel a blokkot amúgy is a felső tartományra hegyezték ki, így még kevésbé volt robbanékony, mint a konkurencia. Félreértés ne essen, négyezres fordulat alatt sem számított soha gyengének – elvégre egy 1000-es V2-esről van szó – de egyértelműen a magasabb tartományokban kezdett el magához méltóan élni a Rotaxtól származó kéthengeres.

Motorok Aprilia RSV 1000 R Tuono
Brembo Gold fékek, dugattyúnként külön fékbetéttel.
Úszó tárcsák, fém fékcsövek, állítható karok – mindenből a legjobb

Noha a Tuono-t nem érintette visszahívási akció, vannak jellegzetes problémák. Ilyen a versenykörülmények között fellevegősödő kuplung – a szerviz szerint normál használatnál ha előírásszerűen két évente lecserélik a folyadékot, ez nem fordulhat elő. Szintén versenykörülmények között fordul csak elő a felforró kuplung-hidraulika folyadék, ugyanis az elvezetése a blokk mellett halad. Többen panaszkodtak a felpuhuló hátsó fékre, aminek a nem megfelelő karbantartás az oka: ennek légtelenítése hosszú folyamat, sok esetben marad némi levegő a rendszerben, amitől az puha, rugalmas lesz – ezzel mindenképen érdemes szakszervizhez fordulni.

Motorok Aprilia RSV 1000 R Tuono
Az Aprilia RSV Tuono 1000 R Factory kiváltságai: az eddigi Sachs/Shova
rugóstagokat Öhlinsre cserélték, kovácsolt alumínium OZ felnik
(fél kiloval könnyebbek az öntöttnél), karbon spoiler és fejidom, sárvédő
és oldalfedelek, Öhlins helyett Sachs kormánylengés-csillapító,
nagyobb teljesítmény

A nagy V2-es motor indításához magas áramfelvétellel jár – tapasztalatok szerint a nem megfelelően, például autókhoz való töltővel töltött akkumulátorok viselik nehezebben az indítást. Az elektromos rendszer meghibásodása egyébként a nagy méretű (150A) indítórelé meghibásodásában merül ki. Ez a hiba többnyire tavasszal jelentkezik, amikor a meggyengült akkumulátorral addig próbálják indítani, míg a relé a folyamatos ki-bekapcsolás hatására beéghet.
Vásárlásnál a fenti egységeket ellenőrizve képet kaphatunk a motor előéletéről és a tulaj hozzáértéséről. Minden motornál fontos a lánc állapota, egy nagy nyomatékú V2-es motornál talán még fontosabb. A típusra motorikus panaszok nem jellemzőek, a száraz karteres olajozás miatt még hosszú egykerekezésnél sem fordul elő elégtelen kenés – ennek ellenére nem ajánlott az első kereket is az aszfalton tartani, hiszen olyankor a kuplung és a kuplungkosár könnyen megsérülhet. Ha az eladó engedi, mindenképpen ellenőriztessük a tengelykapcsoló súrlódó elemeit: a sok csúsztatással és forszírozott üzemben elhasznált kuplung a későbbiekben költséges javítást von maga után.
A márkaszervizben érdekes jelenségről számoltak be, a tulajdonosok néhányszor a pillangószelep házban lévő állítócsavarok eltekerésével próbálnak nagyobb teljesítményt kihozni a motorjukból, azonban a két henger „balanszának” elállításával ellenkező hatás alakul ki. Egy műhelyben történő beállítással az esetleges rendetlenül járó motor könnyen beállítható.

Összegzés:

A nagy teljesítményű, szupersport alapokon nyugvó motor rendszeres szervizelést és megfelelő kenőanyagokat kíván, ezek hiányában hazárdjátékba kezdünk.




Weblap látogatottság számláló:

Mai: 1
Tegnapi: 6
Heti: 8
Havi: 8
Össz.: 6 368

Látogatottság növelés
Oldal: aprilia RSV 1000 r tuono
Szuper Motorok - © 2008 - 2024 - motorokportal.hupont.hu

A HuPont.hu-nál a honlap készítés egyszerű. Azzal, hogy regisztrál elkezdődik a készítés!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »